Saturday 29 March 2014

Vitamin Penting Ketika Mengandung

Vitamin Ketika Mengandung? Apa yang selamat.

Siapa kata mengandung tak perlu makan vitamin? time mengandung ni la wajib mengambil vitamin agar baby di dalam perut tu dapat membesar dengan sihat, lahir dengan selamat dan tiada komplikasi kesihatan . Penting juga kepada ibu agar sihat dan cergas sepanjang kehamilan.

Vitamin tambahan ada yang penting untuk ibu mengandung dan ada yang berbahaya terutama jika diambil dalam dos yang tinggi. Vitamin larut air seperti vitamin B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 dan vitamin C tidak disimpan dalam badan dan perlu diambil semula setiap hari. Vitamin A, D, E dan K pula adalah jenis vitamin larut lemak.

Vitamin A

Vitamin A adalah penting untuk penglihatan yang baik. Kekurangannya boleh menyebabkan rabun malam. Selain itu, ia turut bermanfaat dalam membina sel otak dan menghalang kelesuan. Walau bagaimanapun, dos yang tinggi boleh membahayakan janin dan menyebabkan kecacatan bayi, terutamanya jika diambil pada trimester pertama.

*Vitamin A yang diambil secara berlebihan boleh menjadi toksik. Oleh itu, vitamin A boleh diambil dalam bentuk multivitamin dan jika perlu hanya ambil dalam bentuk pro-vitamin.

Produk Shaklee untuk Vitamin A: Vitalea
Produk Shakee untuk pro-vitamin A: Carotomax

Vitamin B

Vitamin B kompleks mengandungi semua vitamin B seperti B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 dan B12. Semua vitamin B perlu bersama untuk hasil yang maksimum. Kekurangan dalam salah satu boleh menjejaskan semua fungsi. Semua vitamin B adalah selamat semasa mengandung, dan makanan tambahan asid folik atau vitamin B9 perlu diambil oleh semua wanita yang cukup umur untuk mengandung, kerana vitamin ini adalah penting kepada perkembangan bayi pada bulan pertama kehamilan. Kekurangan asid folic boleh menyebabkan bayi lahir dengan Neural tube birth defect.

Produk Shaklee untuk Vitamin B: B-Complex


Kesan-kesan kekurangan Asid Folic semasa mengandung: Neural tube birth defect.
Sumber: www.humpath.com

Vitamin C

Kekurangan vitamin C iaitu asid askorbik semasa mengandung boleh menyebabkan anemia, pra-eklampsia dan kurang berat ketika lahir. Tambahan ia boleh mencegah komplikasi kelahiran tetapi dos yang tinggi boleh mengakibatkan pengguguran.

Produk Shaklee untuk Vitamin C: Vitamin C Sustained Released (500mg)
Produk Shaklee untuk Vitamin C (kanak-kanak/dewasa): Chewable Vitamin C (100mg)

Vitamin D

Vitamin D semasa mengandung adalah selamat untuk kedua-dua anak dalam kandungan dan ibu. Kekurangan vitamin ini boleh menyebabkan bayi mempunyai tulang yang kurang bermineral. Wanita mengandung pada trimester terakhir mereka pada bulan-bulan musim sejuk adalah berisiko tinggi kekurangan dan mungkin memerlukan vitamin D tambahan untuk pembangunan tulang yang sihat pada bayi di dalam kandungan mereka. Vitamin D juga amat penting dalam meningkatkan penyerapan kalsium ke dalam tulang.

Produk Shaklee untuk Vitamin D: Ostematrix – Vitamin D, Calcium, Magnesium



Vitamin E

Kekurangan vitamin E boleh menyebabkan berat lahir yang kurang dan pra-eklampsia. Vitamin E apabila diambil semasa mengandung dengan vitamin C boleh melindungi terhadap kedua-dua pengguguran spontan dan pra-eklampsia, tetapi dos yang tinggi boleh menyebabkan masalah kesihatan janin. Dos harian yang selamat adalah 15mg sahaja.

Produk Shaklee untuk Vitamin E untuk ibu mengandung: Vitalea
*Vita-E Shaklee tidak disarankan diambil oleh ibu mengandung kerana dosnya yang tinggi.

Vitamin K

Kekurangan vitamin K jarang berlaku di kalangan wanita hamil tetapi boleh menyebabkan pendarahan yang berlebihan. Vitamin K juga penting untuk pembekuan darah.

Produk Shaklee untuk Vitamin K: Vitalea


Untuk ketahui vitamin untuk Set Mengandung sila klik sini.

Jika terdapat apa-apa pertanyaan berkenaan apa-apa produk shaklee, sila jangan segan silu untuk hubungi  Lynn.. jangan risau, Lynn tak paksa beli, hihi... :)
terima kasih kerana sudi membaca....

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk dan berbaloi untuk anda dan keluarga, disamping menjana pendapatan 4 - 5 angka sebulan dari rumah? Hubungi Lynn untuk keterangan lanjut:-





* FREE CONSULTATION
* BEST PRICE and
* BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE  !!

No comments:

Post a Comment