Saturday 29 March 2014

Tips kekal cergas dan sihat di awal kehamilan

Kehamilan memang sesuatu yang mengujakan. Namun, di awal kehamilan kebanyakan ibu comel akan mengalami masalah seperti morning sickness yang teruk dan menyebabkan badan lesu tidak bermaya dan merasa tertekan. Impian indah yang dibayang-bayangkan sebelum hamil musnah sekelip mata kerana hal ini. So, disini saya ingin berkongsi beberapa tips sihat dan cergas di awal kehamilan.

Tidur 8 jam setiap malam
Dapatkan sekurang-kurangnya lapan jam tidur setiap malam. Kekurangan tidur boleh menyebabkan migrain, depresi, hilang tumpuan dan memberi kesan kepada kesihatan kulit.

Pakai pakaian yang longgar dan selesa
Pakai pakaian yang diperbuat daripada kapas dan coli yang memberi sokongan yang baik. Pakaian yang selesa akan memberikan refleks ketenagan kepada ibu seterusnya memperbaiki mood dan minda yang tenang.

Kurangkan hubungan intim
Sebaik-baiknya elakkan hubungan intim secara agresif dalam masa 3 bulan pertama kehamilan lebih-lebih lagi jika anda ada sejarah keguguran. 

Pakai kasut bertumit rendah
Tinggalkan sementara high-heel kesayangan anda. Ini untuk memberikan jaminan keselamatan buat diri serta kandungan yang semakin membesar serta mengelakkan sakit belakang.

Makan pelbagai jenis makanan bernutrisi
Pilih makanan yang seimbang iaitu yang terdiri daripada karbohidrat, proties, vitamin dan zat galian setiap waktu makan.

Nutrisi yang seimbang dan mencukupi amat penting terutama kepada ibu hamil yang mengalami morning sickness yang teruk. Oleh itu, pengambilan bahan makanan tambahan dalam bentuk supplement adalah sangat digalakkan. Suka saya cadangkan beberapa supplement yang elok diambil ketika usia kehamilan masih di dalam trimester pertama. Supplement yang boleh diambil adalah seperti di bawah:-

Set Kehamilan J-1 Trimester 1
(Bagi kehamilan 1-13 minggu)

1. Vita-lea
2. B-Complex
3. Vitamin C
4. Ostematrix
5. Energizing Soy Protien (ESP)**

**Optional but highly recommended.
 
 
terima kasih kerana sudi membaca....

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk dan berbaloi untuk anda dan keluarga, disamping menjana pendapatan 4 - 5 angka sebulan dari rumah? Hubungi Lynn untuk keterangan lanjut:-




* FREE CONSULTATION
* BEST PRICE and
* BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE  !!

No comments:

Post a Comment