Saturday 29 March 2014

Sukar hamil?? Kenali punca KETIDAKSUBURAN

Sejak menjadi Independent Distributor Shaklee dan berkongsi tentang testimonial pengguna produk Shaklee yang berjaya hamil setelah mengambil supplement ni, ramai rakan-rakan facebook pm dan mengadu serta meminta nasihat tentang set kesuburan Shaklee yang dicadangkan. Ada yang mempunyai masalah kesuburan, malahan ada juga yang memang tiada masalah namun sukar untuk hamil. Oleh itu saya ingin berkongsi tentang masalah ketidaksuburan yang menjadi igauan ngeri rakan2 yang telah berumahtangga namun belum ada rezeki untuk menimang cahayamata.

Sebelum kita berkenalan dengan set tersebut ada baiknya kita ketahui apakah punca2 ketidaksuburan. Secara fitrahnya untuk pregnant, kaum hawa perlu mengeluarkan telur iaitu ovum. Kemudian, ovum akan bergerak melalui tiub fallopio untuk menuju ke rahim. Sementara itu, sperma suami perlu bergabung dgn ovum isteri dalam perjalanan tersebut, disenyewakan dan menempek di rahim isteri. Namun, jika berlaku masalah di dalam proses tersebut, ia dinamakan punca ketidaksuburan.

Punca ketidaksuburan WANITA
 
Saluran tiub fallopio tersumbat – disebabkan jangkitan kuman yg menyebabkan tuib fallofio tersumbat atau kandungan luar rahim dan juga disebabkan endometriosis.

Endometriosis – terjadi apabila tisu dari selaput rahim (endometrium) berkembang dan tumbuh di luar rahim. Terdapat tisu endoetrium yang melalui tuib fallopio ke ruang perut semasa kitaran haid yang menyebabkan radang setempat yang menyebabkan organ berdekatan perut melekat sesame sendiri dan menyebabkan kesakitan haid.

Gangguan telur – hormon tidak seimbang menyebabkan gangguan dalam proses ovulasi hingga menyebabkan telur tidak matang. Keseimbang hormone boleh berlaku disebabkan berat badan yang berlebihan atau kurang berat badan, mengalami perubahan berat badan mendadak dalam masa yang singkat dan juga boleh disebabkan oleh kelenjar tiroid tidak berfungsi dengan baik.

Masalah rahim – ketumbuhan pada rahim (fibroid) iaitu terdapat ketumbuhan di dalam rahim yang terbentuk daripada lapisan otot dan tisu penghubung di dalam rahim. Ia bole membesar dan menyebabkan kesakitan semasa period.

Punca ketidaksuburan LELAKI
Sperma tidak matang – masalah ini berlaku apabila lelaki tidak dapat menghasilkan sperma normal yang mencukupi dan dapat bergerak bebas. Kegagalan ini mungkin disebabkan jangkitan kuman semasa kanak-kanak. Pembuluh darah yang membengkak pada alat kelamin juga menyebabkan masalah ini. Penyebab lain adalah seperti gangguan hormon, masalah keturunan dan faktor persekitaran. Selesema juga boleh membawa kesan kepada kekurangan kualiti sperma.

Gangguan pengangkutan sperma – kekurangan sperma yang dapat memasuki tubuh wanita kerana salur duktus yang membawa air mani tersumbat.

Berdasarkan punca-punca di atas, beberapa langkah boleh diambil untuk hamil iaitu:-

Mengambil Multivitamin – semua wanita yang merancang untuk hamil adalah SANGAT disarankan untuk mengambil asid folik untuk mengurangkan risiko kecacatan janin. Si suami pula dinasihatkan untuk mengambil supplement zink dan sclenium yang dapat membantu pengeluaran sperma.

Dapatkan berat badan ideal – Sekiranya terlalu gemuk atau kurus ia akan mempengaruhi tahap kesuburan. Oleh itu sila kawal berat badan.

Ketahui waktu subur – Hari subur Cuma berlaku 4 – 5 hari dalam sebulan. Dengan mengetahui tahap subur, peluang untuk hamil adakah tinggi. Salah satu cara untuk mengetahui hari subur adalah dengan mencatatkan suhu badan asas anda dan perhatikan tanda-tanda ovulasi seperti lender serviks yang lebih licin dan senak perut di tengah bulan.

Tingkatkan kesuburan lelaki – pastikan kesihatan reproduksi suami pada tahap yang optimum dengan mengamalkan hidup sihat.

Kurangkan tekanan – terlalu tertekan akan mengganggu kesuburan.
Jauhi dadah, rokok dan minuman keras – akan member kesan kepada kesuburan serta meningkatkan risiko keguguran dan komplikasi kehamilan.

Rujukan: Majalah Pa & Ma (Jan 2013)



Setelah mengetahui punca ketidaksuburan dan langkah untuk hamil, kita marilah kita berkenalan dengan supplement Shaklee… suka sy ingatkan supplement ini bukan jaminan untuk hamil, namun sebagai usaha untuk menstabilkan hormon, membaiki sel-sel badan agar berfungsi sepenuhnya dalam usaha untuk mendapatkan zuriat.

Set Kesuburan Shaklee mengandungi vitamin/supplement seperti di bawah:
Untuk Suami dan Isteri
B-Complex
Vitalea
Vitamin C


Untuk Isteri
GLA


Untuk Suami
Zinc


Penerangan setiap supplement:-

B-Complex
Untuk sistem reproduktif yang sihat, penting dalam pembentukan janin, melawan tekanan, mengandungi asid folik, meredakan senggugut.

Vitalea
 Pelengkap nutrisi, tingkatkan metobolisma, redakan senggugut, elak anemia.

Vitamin C
Mengekalkan kolestrol sihat, meningkatkan sistem imun, memerangi kanser, meningkatkan motiliti sperma, elak sperma membentuk gumpalan

GLA 
Penghasilan estrogen, menyeimbangkan hormon.

Zink
Meningkatkan penghasilan testosterone, meninggikan kiraan sperma, untuk pertumbuhan

+++++++++

Ingin tahu dengan lebih lanjut? Sila hubungi Lynn :)
terima kasih kerana sudi membaca....

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk dan berbaloi untuk anda dan keluarga, disamping menjana pendapatan 4 - 5 angka sebulan dari rumah? Hubungi Lynn untuk keterangan lanjut:-




* FREE CONSULTATION
* BEST PRICE and
* BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE  !!

No comments:

Post a Comment